תאיר נרי > דבר תורה > פורים לא יתבטל לעולם – הרב ניר בן ארצי שליט"א

אמרו חכמינו: “כל המועדים עתידים להתבטל, וימי הפורים אינם בטלים לעולם, שנאמר: ‘וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים’ (אסתר ט’, כח). אמר רבי אליעזר: אף יום הכיפורים אינו בטל לעולם, שנאמר: ‘והייתה זאת לכם לחֻקת עולם’… (ויקרא ט”ז, לד)”. מדרש משלי.

יום הכיפורים הוא יום של קירבה בינינו לבין ריבונו של עולם יום שבו ריבונו של עולם מוחל ומקרב אותנו אליו אומנם לעתיד לבוא יתבטל יצר הרע מהעולם עדיין לעתיד לבוא יום כיפורים יתקיים, אך לא נְקַיֵּם אותו מתוך עינוי אלא תהיה הנאה רוחנית גדולה מאוד

אך מדוע פורים לא יתבטל, מה מיוחד בימי הפורים?

ביציאת מצרים כל העמים פחדו מעם ישראל ומהקב"ה: "שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת" (שמות ט"ו, י"ד)

עשר המכות קריעת ים סוף, עננים שהקיפו עם שיצא למדבר, היה אירוע מכונן עולמי, האומה החזקה שבאותו הדור נכנעה לציוויו של לריבונו של עולם, ושחררה עם של עבדים ששלטו בו במשך מאות שנים

אבל עם אחד בחר שלא להיכנע , לעוצמת ה' שהתגלתה במלוא תפארתה והדרה

עמלק

במעשה עמלק ניסו העמלקים לבזות וללעוג לעם ישראל וללעוג לקב"ה

דבר כזה גרם לבורא עולם להתחייבות

"וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַיהוָה בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" (שמות י"ז ט"ז)

לשאול ניתנה הזדמנות לחסל את העמלקים והוא מקבל ציווי: "עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר"

אך שאול לא מקיים את הציווי כלשונו, למרות הציווי המפורש שלא להשאיר זכר מעמלק ומהשלל, הרג שאול את כל עמלק, מלבד את אגג שהיה באותה העת מלך עמלק, אותו הוא השאיר חי: ”וַיִּתְפֹּשׂ אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק חָי וְאֶת כָּל הָעָם הֶחֱרִים לְפִי חָרֶב” (שמואל א' , ט"ו,ח') . בנוסף לאגג השאירו בחיים את הצאן והבקר המשובחים, כל זאת בניגוד לציווי המפורש של שמואל "ולא תחמול עליו".

המלחמות של עכשיו הן המלחמות האחרונות כנגד עמלק, לא יהיו עוד מלחמות, ובכל זאת גם אחר שזרע עמלק יעלם מהעולם, אנו נזכור את הכחדת זרע עמלק, אלו שרצו ללעוג לריבונו של עולם ועמו בני ישראל.

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דלג לתוכןכפתור לפתיחת תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

תפריט נגישות

הצהרת נגישות