תאיר נרי > דבר תורה > "יש משהו בעם הזה מעל לכל העמים" – דבר תורה מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א

על המילים "וישמע יתרו" המילים הראשונות שבפסוק הראשון שמופיע בפרשת יתרו

ישנה שאלה ידועה : וישמע יתרו – מה שמועה שמע ובא?

מה גרם ליתרו לבוא מה גרם ליתרו להתרשם ולהתפעל מעם ישראל ?!

התשובה על פי המפרשים נמצאת בהמשך הפסוק בעצמו: "את כל אשר עשה אלהים למשה ולישראל עמו"

רש"י בפירושו מזכיר ארבעה ניסים גדולים שעשה הקב"ה למשה וישראל, ושעליהם שמע יתרו, ושיכלו לגרום להתפעלות של יתרו: קריעת ים סוף, מלחמת עמלק, המן ובאר מרים

אך אם נשים לב בסופו של הפסוק, כתובות מילים, שנראה כאילו והן כמעט מיותרות: כי הוציא יהוה את ישראל ממצרים", ולמה ?! כי אחרי שיתרו שמע את כל מה שעשה הקב"ה למשה וישראל, מה העניין של התורה להזכיר את "ההוצאה" של בני ישראל ממצרים?!

אם נתבונן, מתוך העיניים של יתרו, הכומר, שהיה יועץ לפרעה, במה שקרה לבני ישראל במצרים, נוכל לגלות משהו שיביא אותנו להבנה ממה התפעל יתרו ביציאה ממצרים:

יתרו ידע מהו כישוף, כמי שהיה יועץ לפרעה ראה את החרטומים, ידע מה כוחם

ושאל את עצמו: במה טוב הקב"ה יותר מכולם?! חלק ממכות מצרים הצליחו החרטומים בעצמם לעשות.

אומרת הגמרא בקידושין : " עשרה קבים כשפים ירדו לעולם תשעה נטלה מצרים" והמדרש מלמד כי "מתחילה לא היה עבד יכול לברוח ממצרים שהייתה סוגרת ומסוגרת"(מכילתא יתרו, א)

את מצרים עטף כישוף, חזק מאוד, לבל יוכלו בני ישראל לצאת ממנה, אי אפשר היה לצאת ממצרים.

פרעה חשש מיציאת בני ישראל מארץ מצרים, וניסה למנוע אותה, ולא מהרגע שהגיע אליו משה, אלא עשרות שנים אחורה, עוד לפני שמשה רבינו נולד:

"הבה נתחכמה לו פן ירבה והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על שנאינו ונלחם בנו ועלה מן הארץ" (שמות פרק א' פסוק י')

וכל זה לא עלה לו (לפרעה) הנה בני ישראל יוצאים ממצרים, ולא בבהלה לא בלחץ או בפחדים, בני ישראל יצאו "ביד רמה"

על נשיהם ילדיהם, זקניהם, עם רכוש רב עננים מקיפים אותם, בשמחה ושירים ובאטיות רבה.

איפה היו החיילים מדוע הכישוף "לא עבד"… את השאלות האלו שאל יתרו את עצמו ומזה התפעל יתרו

ועל זה אמר: "יש משהו בעם הזה מעל לכל העמים"

 

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דלג לתוכןכפתור לפתיחת תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

תפריט נגישות

הצהרת נגישות