דברים שהיו, בטבע הבריאה משתנים
בפרשיות שקדמו להולדת יצחק, התורה מספרת על הקושי של אבותינו אברהם ושרה להביא ילדים לעולם, על כך ששרה בניסיון להביא ילד לאברהם מציעה לו לשאת את הגר, על הולדת ישמעאל ועל הגירוש של הגר, על הברית שעושה אברהם ועד הבשורה על הולדת יצחק
כל האירועים האלה הם בעצם, תהליך אחד שלם ותנאים מקדימים להולדת יצחק.
וכדי להבין את התהליך ונחיצותו להיווצרות עם ישראל נלך להתחלה, לספר בראשית, אל חטא אדם הראשון ואשתו
לאחר חטא אדם הראשון נוכל לראות ששני דברים שהיו, בטבע הבריאה, באדם ואשתו, משתנים כתוצאה מהחטא:
הראשון, באישה: "אל האישה אמר הרבָּה ארבֶּה עצבונך והרונך, בעצב תלדי בנים, ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך" (בראשית ג, טז).
פירשו חכמים: "הרבה ארבה עצבונך והרונך" – אלו דמים שבאישה, דם נידה ודם בתולים וצער גידול בנים וצער העיבור (עירובין ק, ב).
השני, כשאדם הראשון נברא, הוא נברא בשלמות, ללא עורלה.
כמו שמובא במדרש תנחומא: אדם הראשון נולד מהול, ושת בנו נולד מהול… נח נולד מהול… יעקב נולד מהול… ויוסף נולד מהול… משה נולד מהול… ואיוב נולד מהול. (מדרש תנחומא נח, ה)
הגמרא בסנהדרין רומזת כי לאחר החטא אדם הראשון שנולד מהול ניתנה בו עורלה: "רבי יצחק אמר מושך בעורלתו היה כתיב הכא (הושע ו, ז) והמה כאדם עברו ברית וכתיב התם (בראשית יז, יד) את בריתי הפר" (סנהדרין לח:)
הקבלה מדהימה
ועכשיו כשנביט באירועים שקורים בפרשות שלנו נוכל למצוא הקבלה מדהימה שמחברת את הדברים ומתקנת
בפרשת נח כותבת התורה: "וַתְּהִ֥י שָׂרַ֖י עֲקָרָ֑ה אֵ֥ין לָ֖הּ וָלָֽד", אומרת הגמרא בכתובות סד: "אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה שרה אמנו איילונית הייתה שנאמר (בראשית יא, ל) ותהי שרי עקרה אין לה ולד אפי' בית ולד אין לה.
רוצים חכמים לומר שלא הייתה לשרה יכולת ללדת כיוון שאו שלא היה לה רחם או שהרחם לא מפותח כך שלא יכול להיקרא "רחם"
בסוף פרשת לך-לך מספרת התורה על כך שאברהם מצווה על "המילה" : "זֹ֣את בְּרִיתִ֞י אֲשֶׁ֣ר תִּשְׁמְר֗וּ בֵּינִי֙ וּבֵ֣ינֵיכֶ֔ם וּבֵ֥ין זַרְעֲךָ֖ אַחֲרֶ֑יךָ הִמּ֥וֹל לָכֶ֖ם כׇּל־זָכָֽר"
התיקון הראשון קרה כשיצר הקב"ה, לשרה, רחם חדש הרחם שיצר הקב"ה לשרה היה בלי נידה, כמו חווה לפני החטא
והתיקון השני קורה כשאברהם אבינו מצווה על המילה ומל את עורלתו בגיל 99 ועכשיו אברהם הוא כמו אדם לפני החטא
אברהם ושרה עכשיו הם במצב הפיסי של אדם וחווה לפני החטא, ללא עורלה וללא נידה.
אך היה דבר נוסף אותו הזכרנו בהתחלה, והוא הולדת ישמעאל, למה זה היה צריך לקרות ולמה לפני הולדת יצחק?
הגר, תפקידה היה, לבצע סינון ובירור נוסף בזרעו של אברהם, תפקידה היה לקחת את "הקליפה" מאברהם
וכששרה, שהציעה את הרעיון של נשיאת הגר, ראתה את הרוע שבישמעאל, אמרה לאברהם לגרש את הגר ובנה
זה סינון ובירור נוסף לפני הולדת יצחק שמזכך את אברהם אבינו.
שרה התעברה ביצחק בגיל 90 כשהיא עם רחם ללא נידה וכשאברהם בלי עורלה
ולכן ביצחק לא היה רוע ולא טומאה של יצר הרע, הוא היה כמו מלאך השם, וכשרצה אברהם להקריב אותו בזמן העקידה יצחק לא התנגד, פשט צווארו והסכים להיות עולה לקב"ה.
יצחק התחתן עם רבקה בת גילו
כשיצחק עלה להיעקד פרחה נשמתו, וחוזרת אליו נשמה חדשה, במקביל יורדת גם נשמתה של רבקה אימנו, לכן כשיצחק נושא את רבקה למרות שהגיל שלו הוא 40 והיא בת שלוש, כפי שמובא בסדר עולם רבה שם נאמר: "…אבינו יצחק היה כשנעקד על המזבח בן ל"ז שנה…בו בפרק נולדה רבקה נמצא אבינו יצחק נשא את רבקה בת ג' שנה"
באמת שניהם, יצחק ורבקה, באותו הגיל, כיוון שנשמת שניהם ירדה ביחד לעולם. בורא עולם פועל לפי הנשמה והרוח ולא לפי הגוף.
במקרה הזה היה חייב שיהיו תאומים
כשיעקב ועשיו נולדים, יעקב לוקח את הקדושה הזכות והטהרה מיצחק ועשיו לוקח את "הקליפה" מרבקה, היה חייב שיהיו תאומים במקרה הזה כדי שהבירור בין הקדושה לטהרה יתרחש עוד כשהם בבטן אימם אם לא היה יוצא עוד פעם רשע מרושע והיה צריך להמשיך ולעשות בירור וזיכוך לשושלת של אברהם אבינו עוד כמה דורות עד שיצא יעקב אבינו
יעקב יוצא מבטן אימו זך וטהור ועשיו לוקח את הטומאה הקשה ביותר בעולם
ומאז עד עכשיו עכשיו עשיו שונא ליעקב כמו שאמר רבי שמעון בן יוחאי הלכה היא, בידוע שעשו שונא ליעקב
הוסף תגובה